Svar: Ferierejse
3. august 2004
Alder:
4 mdr.
Kære Mette
Sikke en masse overvejelser:o)
For det første er det korrekt at du ikke behøver at give vælling, men kan gå direkte fra bryst og igang med grøden, hvis hun begynder at virke sulten. Det vil sige at hun begynder at vågne op om natten og spise din mad med øjnene.
I princippet kan du begynde at introducere grød/mos fra 4 mdr´s alderen, men hvis din datter trives på din mælk er der intet i vejen for at du venter til hun er 5½-6 mdr gammel.
Det kan være udemærkset at købe lidt færdig erstatning (brik). Bare et par brikker, så er du sikker på at du har lidt at tilbyde hende, hvis det bliver nødvendigt.
Da du selv har eksem, så er det en god idé at du ammer så længe som muligt, men derudover tilbydes børn med risiko for allergi mad, som alle andre børn, når først de er blevet fire måneder. Der er dog en undtagelse som f.eks. mælkeallergi, men det er jo en anden snak.
Med den alder din datter har og så godt som hun tilsyneladende ammer, vil hun sandsynligvis foretrække dette og vil ikke vælge en flaske fremfor brystet.
Jeg synes ikke umiddelbart at det er nødvendigt at medbringe mos. I skal jo kun være væk en uge, så lidt ekstra mælk, hvis hun er meget sulten vil kunne gøre det. Så vent med grød/mos til I kommer hjem.
Hvis du sørger for en god opvask, så sker der nok ikke så meget ved at koppen ikke skoldes i den periode I er væk. Det kan dog være en fordel at varme mælken lidt op, og derfor kan det være en god idé at medbringe en elkogekande.
Hvis hun bliver lagt til brystet og får lov til at die frit, når hun har lyst, er det sjældent nødvendigt med ekstra væske. Det kan dog blive meget varm og derfor kan du godt tilbyde din datter lidt vand fra en flaske, så du er sikker på at hun ikke mangler væske. Vær dog opmærksom på at hun ikke får så meget vand at det tager pladsen op for mælken, hvor næringen jo er i.
En paraplyklapvogn er mange ting. Nogle er nærmest kun et stativ med et stofsæde og tager ikke fra ved bump osv. andre er mere polstrede. Det er jo svært at vide, hvad type I kan leje, så det kan være en god idé at tage en lille madras med hjemmefra (f.eks. fra barnevognen eller liften) og ligge den i bunden af klapvognen. Vær opmærksom på at hun jo ikke ligger helt så trygt i den type vogn, som i en barnevogn. En parasol til klapvognen er også en rigtig god idé.
Med hensyn til solcreme, så er det tilrådeligt at anvende 'svanemærkede' produkter. Så burde du være sikker på at der ikke er nogen 'farlige' stoffer i.
Med hensyn til bad, så må du vurdere, hvordan det virker dernede. Umiddelbart er der ikke noget til hinder for at 'dyppe' hende lidt i vandet, som jo sikkert er dejligt varmt. Se på hende og se, hvordan hun reagerer. Et bad er jo en god måde at 'afklistre' på. Lad dog være med at putte hende under vandet, -hun bør ikke få vand i ørerne og i munden.
Med hensyn til autostol, så må du bruge din sunde fornuft og finde en der virker god. Heldigvis så er Italien jo et meget børneglad land, som også vægter sikkerheden for børn højt, så jeg er sikker på at I får en stol som er i orden.
Tilsidst vil jeg lige sige: 'Hvordan i alverden har du dog tænkt dig at ville slæbe alt det med? Sødeste, I skal jo kun være væk en uge og du vil tage dyne, tæppe, madras (mit forslag), bæresele. babymad/mos, erstatning osv. med,- hvem skal bære prinsessen?' :o)
Det skal nok blive en rigtig god tur:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske